Concurența reprezintă stimulentul care încurajează și determină companiile să furnizeze consumatorilor produse și servicii de cea mai bună calitate și la cel mai mic pret.
Consumatorii au libertatea de a alege, de a lua deciziii fiind bine informați, studiind toate ofertele existente pe piață.
Concurența este modalitatea unui vânzător de a se diferenția în piață, de a crește eficiența și de a satisface nevoile consumatorilor prin prețuri mici, calitate superioară a produselor, ofertă variată, inovare și seriozitate.
Unul dintre cele mai importante criterii în alegerea unei companii în detrimentul alteia a fost considerat întodeauna prețul, însă nu este suficient ca o companie să se diferențieze de concurență.
Intr-adevăr, puterea consumatorului de cumpărare crește atunci când prețurile scad, însă companiile trebuie să țină cont de comportamentul consumatorilor, oferindu-le și alte beneficii.
Calitatea unui produs este subiectivă, cu semnificații particulare pentru orice consumator. Cu toate acestea, atunci când există o mare parte dintre consumatori care folosesc și apreciază un produs/serviciu pentru anumite caracteristici, înseamnă că misiunea vânzătorului a fost îndeplinită.
Consumatorul este principalul beneficiar, iar companiile trebuie să depună eforturi pentru a-i oferi game variate de produse/servicii, astfel încât acesta să ia decizii bine informat și să aleagă produsul cu cel mai bun raport calitate-preț.
Concurența exercită o presiune constantă asupra companiilor, acestea fiind nevoite să se adapteze nevoilor cosumatorilor prin noi servicii, tehnologii, design etc.
În România există o autoritate competentă, autonomă care previne și corectează compartamente anticoncurențiale, aplicînd Legea concurenței (nr. 21/1996).
Din dorința de a obține un profit foarte mare, luptându-se cu o concurență acerbă, unele companii sunt tentate să abuzeze de puterea lor de pe piață, apelând la mijloace mai puțin legale, periclitând cu bună stiință activitatea concurenților.
Pentru a fi evitate astfel de cazuri, intervin autoritățile, cu scopul de a menține pe piată un mediu concurențial sănătos și corect.
COCCA-COLA vs. PEPSI
NIKE vs. ADIDAS
McDONALDS vs. BURGER KING
MASTERCARD vs. VISA
BMW vs. MERCEDES-BENZ
AIRBUS vs. BOEING
APPLE vs. SAMSUNG
FEDEX vs. DHL
NIKON vs. CANON
XBOX vs PLAYSTATION